PROGRAM WYCHOWAWCZY
NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA JĘZYKOWEGO
W Wiśniowym Sadzie
w Barlinku
Okres wczesnego dzieciństwa jest bez wątpienia najbogatszy,
Poprzez wychowanie trzeba go wykorzystać w każdy możliwy sposób.
Straty tego czasu nie da się odnowić.
Montessori
Podstawa prawna
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U.z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2009r. Nr 4, poz 17) - Rozporządzenie ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego
i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku podręczników ( Dz. U. Nr 89. poz. 730) - Rozporządzenie MEN z dnia 6 sierpnia 2015r w sprawie wymagań wobec szkół i placówek oświatowych (Dz. U. z 2015r. poz. 1214.)
- Koncepcja pracy przedszkola
- Statut Przedszkola
- Wstęp
W czasach panującego kryzysu wartości coraz częściej wspomina się o konieczności tworzenia kultury pozytywnych wzorów. Dobre wychowanie od podstaw nie jest rzeczą prostą. Człowiek w pierwszym okresie życia jest istotą amoralną. Najważniejsze jest dla niego zaspokojeniem własnych potrzeb. Aby mógł funkcjonować w społeczeństwie jako istota społeczna musi zostać poddany procesowi socjalizacji, który dokonuje się stopniowo poprzez nieustanne gromadzenie doświadczeń, głównie w kontaktach społecznych.
Ogromne znaczenie dla społecznego rozwoju dziecka mają kontakty z rówieśnikami. Dzięki nim dziecko uczy się dostosować swoje zachowania, życzenia, pragnienia do potrzeb innych ludzi. Dla kształtowania tych społecznych umiejętności ogromne znaczenie ma wychowanie przedszkolne. Dzieci w przedszkolu wchodzą w swój pierwszy społeczny świat.
Do nauczycieli należy uczenie norm i zasad współżycia w grupie oraz dostosowanie się do ustalonych i akceptowanych społecznie a jednocześnie wspieranie indywidualnego rozwoju i stworzenie sytuacji, w której dziecko staje się świadome swoich praw i umie ich bronić.. oba te cele, czyli rozwój indywidualny i przystosowanie do życia w społeczeństwie często stają wobec siebie w konflikcie. Zadaniem przedszkola jest stworzenie takich warunków, aby dzieci mogły doświadczyć tego co dobre i co służy rozwojowi ich samych oraz innych ludzi, aby nabyły w takim stopniu w jakim potrafią i są gotowe umiejętności do życia w społeczeństwie. Musimy nauczyć dzieci umiejętności pogodzenia własnego rozwoju, własnych interesów, własnego szczęścia z interesami i szczęściem innych. Dzieci przychodzące do przedszkola mają już przyswojone pewne określone sposoby współżycia społecznego, nie zawsze prawidłowe i pożądane. Ich łagodzeniu i korygowaniu służą jasno określone i możliwe do realizacji reguły normujące zasady współżycia w grupie sformułowane w postaci nakazów, zakazów, regulaminów. Rolą nauczyciela jest dostarczanie dzieciom prawidłowego wzoru. Wiele przekazywanych dzieciom wartości o charakterze ogólnoludzkim ma dla nich wymiar abstrakcyjny. Zadaniem nauczyciela jest ich przybliżanie oraz niesienie pomocy w ich rozumieniu. Zmiany dokonujące się w osobowości dziecka, które zachodzą pod wpływem oddziaływań zewnętrznych, wewnętrznych i możliwości rozwojowych, czynią je zdolnym do uczestnictwa w życiu i działalności społeczeństwa. Z uwagi na to, rozwijanie zachowań prospołecznych powinno być konsekwentne i systematyczne przez cały okres pobytu w przedszkolu we współpracy z domem rodzinnym. Odpowiednie środowisko wychowawcze opiera się na podstawowych elementach wychowania, którymi są wiedza i zrozumienie (by dzieci rozumiały i podejmowały właściwe decyzje), równowaga i stabilizacja (by umiały w pędzącym świecie znaleźć równowagę), bezwarunkowa miłość i akceptacja (by miały poczucie komfortu i bezpieczeństwa), inspiracja i kształtowanie pozytywnych postaw (by miały na czym budować swoją przyszłość, dążenia do osiągania sukcesu) oraz więzi rodzinne i społeczne (by czuły się do kogoś przynależne). Istotnym jest, by każdy nauczyciel był świadomy swojej roli i odpowiedzialności w procesie wychowania małego dziecka.
III. Charakterystyka programu
Program wychowawczy stworzony jest na bazie nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Program ten ma na celu wspomagać pracę nauczycieli i wspierać działania wychowawcze rodziców.
Celem programu jest także zagwarantowanie dzieciom realizacji ich praw a przede wszystkim prawa do wychowania w warunkach gwarantujących ukształtowanie prawidłowej postawy dobrego obywatela, członka rodziny, przedszkolaka, ucznia, kolegi.
Celem programu jest świadome wprowadzenie dziecka w system pożądanych zachowań, zapewnienie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego wychowanka, poprawa jakości pracy wychowawczej, uwzględnienie potrzeb społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników.
Program zawiera cele, które ukierunkowują działalność nauczyciela oraz wspomagają kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania dzieci w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne.
Program wychowawczy jest zgodny z nową podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty jest w następujących obszarach:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Program ten jest opracowany na podstawie wieloletnich obserwacji zachowań i osiągnięć dzieci.
Na treści zawarte w programie miały także wpływ oczekiwanie i potrzeby lokalnego środowiska. W pracy wychowawczej wykorzystywane metody, środki i rozwiązania są dostosowane do etapu rozwojowego wychowanków.
Warunki realizacji programu
Programem wychowawczym objęte są dzieci przedszkolne. Zadania wychowawcze realizowane będą w sposób ciągły przez wszystkich nauczycieli poprzez odpowiedni dobór metod i form pracy, literaturę, pomoce dydaktyczne oraz stosowanie środków wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania dzieci. Nauczyciele będą współpracować z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
Program obejmuje funkcjonowanie dziecka w grupie w zakresie podstawowych dziedzin życia przedszkolnego:
- samoobsługi i czynności higienicznych,
- zabaw samorzutnych
- zajęć i zabaw zorganizowanych
- uroczystości
- spożywania posiłków
- spacerów, wycieczek, zabaw na powietrzu.
życia przedszkolnego:
- samoobsługi i czynności higienicznych,
- zabaw samorzutnych
- zajęć i zabaw zorganizowanych
- uroczystości
- spożywania posiłków
- spacerów, wycieczek, zabaw na powietrzu.
Cele i zadanie pracy wychowawczej
Nadrzędnym celem pracy wychowawczej przedszkola jest stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju intelektualnego, duchowego, osobowościowego i moralnego dziecka poprzez zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa, poszanowania godności i wolności, ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.
Celem wychowania przedszkolnego jest pomoc dziecku w realizacji jego indywidualnej drogi rozwojowej w powiązaniu ze środowiskiem społeczno–kulturowym i przyrodniczym.
Cele główne:
1.Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne.
2.Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych oraz kulturalnych.
3.Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć samorzutnych i zorganizowanych w przedszkolu i poza budynkiem przedszkolnym.
4.Wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych.
5.Wychowanie dziecka otwartego na autokreację i odnoszenie sukcesu w dalszej edukacji, wrażliwego, o wysokiej kulturze osobistej;
6.Stwarzanie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z naszych wychowanków, zgodnego z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym.
Cele szczegółowe:
- rozróżnianie pozytywnych i negatywnych form zachowania,
- akceptowanie drugiego człowieka,
- rozróżnianie dobra od zła,
- przestrzeganie kompromisu w zabawie,
- rozwiązywanie konfliktów,
- pomaganie sobie nawzajem,
- rozpoznawanie i nazywanie uczuć innych,
- stosowanie się do umów ustalonych w grupie – Kodeksu Przedszkolaka,
- kształtowanie samodzielności,
- kształtowanie odporności emocjonalnej,
- kształtowanie poczucia przynależności do grupy, rodziny oraz wypełnianie obowiązków na ich rzecz,
- dbanie o dobro własne i innych,
- odczuwanie więzi z przedszkolem, domem rodzinnym i ojczyzną,
- używanie form grzecznościowych,
- kulturalne zachowywanie się w każdej sytuacji,
- rozróżnianie pozytywnych i negatywnych form zachowania,
- dostrzeganie odrębności innych i rozumienie ich potrzeb.
- kształtowanie podstawowych powinności moralnych, np. życzliwości, tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności;
- tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta;
- rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu;
- rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła;
- uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń;
- uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków.
Zadania wychowawcze:
- dążenie do eliminowania zachowań agresywnych poprzez kształtowanie postaw asertywnych, naukę rozwiązywania konfliktów
- budowanie poczucia własnej wartości (wzmacnianie)
- zapewnienie nietykalności osobistej
- poszanowanie własności osobistej każdego człowieka
- wychowanie i kształcenie dzieci w umiłowaniu ojczyzny i szacunku dla drugiego
- człowieka
- kształtowanie postawy przyjaźni i tolerancji miedzy ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów
- kształtowanie postaw i zachowań akceptowanych społecznie
- wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta
- rozpoznawanie sytuacji zagrażających zdrowiu, bezpieczeństwu, kształtowanie
- zachowań proekologicznych, doskonalenie nawyków higienicznych, kulturalnych
- i sprawności samoobsługowych
- kształtowanie umiejętności nazywania różnych stanów emocjonalnych
Zadania ogólne dla nauczycieli
- Tworzenie sytuacji umożliwiających rozwój wszystkich sfer osobowości;
- Kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się, współdziałania w grupie
- poprzez wspólną zabawę, naukę, rozwiązywanie zadań, problemów, współdziałanie
- Rozwijanie umiejętności adekwatnego do sytuacji reagowania emocjonalnego,
- właściwe wyrażanie swoich opinii, sądów, emocji.
Zadania przedszkola jako środowiska oddziaływań wychowawczych względem swoich wychowanków.
- Opieka nad wszechstronnym, harmonijnym rozwojem dziecka przedszkolnego;
- Ochrona i opieka nad dzieckiem oraz oddziaływania wychowawcze przygotowujące
- do samodzielnego funkcjonowania w środowisku;
- Koordynacja oddziaływań wychowawczych domu rodzinnego, przedszkola,
- środowiska rówieśniczego.
Formy realizacji
Zadania i zasady zawarte w programie realizowane będą poprzez następujące działania:
- opracowanie i realizację planu pracy wychowawczo – dydaktycznej w danym roku szkolnym
- umieszczanie w planach pracy nauczycieli problematyki dotyczącej kształtowania pozytywnych zachowań dzieci
- realizację przez nauczycieli zawartych w planach pracy treści poprzez zabawy i inne formy aktywizujące działania dzieci i rodziców
- opracowanie i realizacja harmonogramu uroczystości przedszkolnych
- opracowanie systemu wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci
- opracowanie planu współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym
- informacje na gazetce przedszkolnej dla rodziców
- realizacja wybranych programów wychowania przedszkolnego
- opracowywanie i wdrażanie innowacji i własnych programów autorskich
- przeprowadzanie z dziećmi zabaw integracyjnych, tematycznych, dydaktycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, relaksacyjnych
- organizowanie wystawek prac dziecięcych
- zaznajamianie dzieci z literaturą dziecięcą
- organizowanie zajęć otwartych i warsztatów dla rodziców
- uczestniczenie dzieci w uroczystościach przedszkolnych, konkursach, koncertach
Metody pracy wspomagające realizację zagadnień w zakresie oddziaływań wychowawczych
- Gry symulacyjne;
- Gry i zabawy tematyczne i dowolne;
- Historyjki obrazkowe, puzzle tematyczne;
- Dyskusje z grupą przy ilustracjach;
- Opowiadania, baśnie, legendy, czytanki;
- Drama;
- Scenki rodzajowe;
- Twórczość dziecięca;
- Treningi umiejętności;
- Spotkania poznawcze;
- Doświadczanie, rozwiązywanie problemów;
- Wycieczki tematyczne;
- Wyjazdy: wycieczki po regionie.
VII. Zasady
Tworząc program wychowawczy przedszkola należy się kierować poniższymi zasadami:
- zasada dobra dziecka, zgodnie z którą, wszystkie działania podejmowane są w najlepiej pojętym interesie dziecka,
- zasada równości, zgodnie z którą wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola, niezależnie od stanu psychicznego, fizycznego, materialnego, są traktowane tak samo,
- zasada ujednolicenia oddziaływań wychowawczych, zgodnie z którą zadaniem przedszkola jest działanie mające na celu uświadomienie rodzicom ich roli w wychowywaniu dziecka i pozyskanie rodziców do współpracy.
Gromadząc informacje o stanie rozwoju dziecka kierujemy się zasadami :
- nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowaniu
- jego rozwoju w sposób wypracowany przez nauczycieli
- informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, teczkach
- indywidualnych, innych dokumentach wypracowanych przez nauczycieli
- rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach
- grupowych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy
- nauczyciela lub rodzica, warsztatach.
- na życzenie rodziców nauczyciel zobowiązany jest napisać opinię o aktualnych osiągnięciach dziecka
- rodzice mają możliwość uzyskania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w ramach współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną oraz mogą skorzystać z pomocy logopedy
Zasady współpracy wychowawczej z rodziną dziecka opierają się na:
- przekazywaniu rodzicom (opiekunom) rzetelnej informacji na temat postępów
- dziecka, jego zachowania oraz ewentualnych niepowodzeń
- włączaniu rodziców i innych członków rodziny do podejmowania działań na rzecz placówki
- na szerzeniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców
- poznawaniu sytuacji i warunków domowych dziecka oraz potrzeb opiekuńczo-wychowawczych
- informowaniu rodziców o osiągnięciach jak również negatywnych zachowaniach dziecka
- w przypadku negatywnych zachowań dziecka, wskazywanie na konkretne zachowanie, a nie ocenianie go
- tworzeniu pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka
Zasady współpracy ze środowiskiem lokalnym opierają się na:
- propagowaniu idei integracji dzieci ze środowiskiem społecznym (inne przedszkola,
- szkoły, instytucje kulturalno – oświatowe i inne)
- podtrzymywaniu tradycji organizowania imprez o charakterze lokalnym
- współpracy z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, szkołami, władzami
- samorządowymi oraz innymi instytucjami wspierającymi placówkę w organizowanych przez nią akcjach, festynach, uroczystościach
- włączaniu się w różnorodne imprezy kulturalne, konkursy organizowane na terenie miasta
VIII. Cechy nauczyciela wychowującego
Do cech nauczyciela wychowującego należy:
- stwarzanie sytuacji, w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej
- osobowości
- kształtowanie umiejętności nawiązywania bliskiego i serdecznego kontaktu z innymi
- pomaganie dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu własnego ,,Ja”
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, dokonywanie wyboru
- oraz przeżywanie efektów własnych działań, wdrażanie do zachowań społecznie
- akceptowanych
- poszerzanie zakresu swoich kompetencji wychowawczych
- poznawanie środowiska rodzinnego dziecka, szczególnie oczekiwań rodziców wobec
- przedszkola
- stwarzanie bezpiecznej dla dziecka atmosfery warunkującej zdrowie fizyczne
- i psychiczne
- kształtowanie powszechnie uznanych postaw zgodnych z wartościami: miłość, dobro,
- piękno, prawda
- stosowanie metod wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania
- wychowanków
- eliminowanie zachowań niepożądanych,
- współdziałanie z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych
- wzajemnie wspieranie swoich działań w ramach współpracy koleżeńskiej
- pełnienie roli inspirującej i integrującej proces wychowawczy
- respektowanie prawa rodziców do głosu w ważnych sprawach związanych
- z dzieckiem
- dotrzymywanie umów, tajemnic, przyrzeczeń
- poznanie i przestrzeganie praw dziecka
- kreatywność i otwartość
Prawa Dziecka
Od dawna wiadomo jak ogromny wpływ na życie człowieka wywiera wiek przedszkolny. Dlatego też właśnie w tym okresie każda jednostka powinna być traktowana jako odrębna osoba, którą charakteryzuje tylko jej właściwy rytm i tępo rozwoju. Rozwój poszczególnych sfer, tj. motoryki, percepcji mowy, myślenia, emocji i kontaktów społecznych może również być odmienny dla każdego dziecka. Zgodnie z założeniami programu wychowania w przedszkolu, dziecko powinno być traktowane w procesie wychowania jako rozwijający się podmiot. O podmiotowości dziecka w procesie wychowania mówi się ostatnio bardzo wiele i różne są na ten temat poglądy. W założeniu ma to być adaptacja prawa dziecka do samostanowienia, tworzenia wokół niego odpowiednich warunków, organizowania profesjonalnego procesu edukacyjnego, któremu poddane będzie dziecko w trosce o jego dobro. Różnie jednak pojmowana jest podmiotowość dziecka i różnie nauczyciele realizują jej wartość w praktyce. Do tego, aby nauczyciel mógł traktować dziecko podmiotowo w procesie wychowawczym, najpierw on sam musi czuć się podmiotowo w swojej roli. Zachowanie podmiotowości przez nauczyciela i wychowanka we wspólnie realizowanym zadaniu jest działaniem wymagającym wiedzy, samokontroli i umiejętności respektowania siebie nawzajem.
Im wcześniej dziecko spotyka się z wartościami wyższymi takimi jak: sprawiedliwość, tolerancja, poszanowanie godności i wolności innych, tym łatwiej podlega procesowi socjalizacji. Uczenie poszanowania praw innych i radzenia sobie w sytuacjach naruszania praw własnych, jest elementem wychowania przygotowującego do życia w społeczeństwie demokratycznym.
Spośród wielu praw dziecka gwarantowanych w programie wychowawczym przede wszystkim należy wymienić:
- prawo do życia i rozwoju,
- prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania,
- prawo do wyrażania własnych poglądów,
- prawdo do wolności od przemocy fizycznej, psychicznej, nadużyć seksualnych
- i wszelkiego okrucieństwa,
- prawo do wypoczynku i czasu wolnego,
- prawo do godności i nietykalności osobistej.
Normy zachowań obowiązujących w naszym przedszkolu
Normy zachowania się podczas posiłków
- siedzimy na krześle przysuniętym blisko do stołu i łyżkę lub widelec spokojnie wkładamy do ust,
- jemy w ciszy, tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy,
- jemy powoli (szybkie zjadanie – połykania jedzenia jest niezdrowe i nieeleganckie),
- w trakcie jedzenia staramy się zachować czystość wokół talerza i na stole,
- sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według
- ustalonych wzorców,
- podchodząc od stołu, wstajemy cicho i lekko odsuwamy krzesło, odchodząc stawiamy
- je z powrotem w to samo miejsce i mówimy „dziękuję”.
Normy zachowania się w łazience
Mycie rąk:
- myjemy ręce:
- zawsze przed posiłkami i po ich spożyciu,
- zawsze po wyjściu z toalety,
- zawsze po powrocie z podwórka.
Higiena potrzeb fizjologicznych:
- korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo,
- zawsze spłukujemy po sobie wodę.
Normy zachowania się w szatni:
- starannie układamy swoją odzież, buty ustawiamy równo na półce,
- pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie –
jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki),
- po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku, otrzepujemy buty z piasku,
błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę,
- przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy
- ubieraniu),
- starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę.
Normy zachowania się w sali zabaw:
- używamy słów: proszę, dziękuję, przepraszam,
- nie biegamy w sali,
- dzielimy się zabawkami,
- staramy się mówić umiarkowanym głosem,
- sprzątamy po sobie zabawki, po skończonej zabawie odkładamy je na miejsce.
- Śmieci i papierki wyrzucamy do kosza.
Normy zachowań podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym:
- bezpiecznie korzystamy z urządzeń terenowych,
- nie popychamy innych,
- nie bijemy się,
- pomagamy młodszym kolegom,
- nie oddalamy się z terenu ogrodu,
- słuchamy poleceń nauczyciela.
Normy zachowań podczas wycieczek i spacerów:
- idziemy kolejno parami,
- nie popychamy się,
- uważnie słuchamy,
- przestrzegamy zasad ruchu drogowego.
Normy zachowań obowiązujące podczas imprez , uroczystości, spotkań itp.
- zajmujemy wyznaczone miejsce,
- witamy się z gośćmi ,
- uważnie słuchamy,
- żegnamy się z gośćmi,
- wychodzimy w ustalonej kolejności.
Kodeks przedszkolaka
- Umiem wybaczać.
- Szanuję uczucia innych.
- Pogodny i roześmiany przychodzę do Przedszkola.
- Jestem miły i uprzejmy wobec kolegów i dorosłych.
- Troszczę się o zdrowie swoje i innych.
- Pamiętam o ważnych słowach: proszę, dziękuję ,przepraszam.
- Pomagam młodszym przedszkolakom.
- Mówię umiarkowanym głosem.
- Potrafię bezpiecznie korzystać ze sprzętu i zabawek.
- Znam zasady poruszania się po budynku i po placu zabaw.
- Bawię się tak, aby nie przeszkadzać innym; umiem dzielić się zabawkami.
- Pamiętam o konsekwencjach swojego działania.
- Szanuję swoją własność.
- Słucham co mówią inni.
- Uczę się oceniać swoje zachowanie, swoją pracę, swoją zabawę.
- Zwracam się z problemami do nauczyciela.
- Nie jestem agresywny; nie biję rówieśników.
- Mówię o swoich odczuciach okazuję je.
- Nie obrażam się na innych.
- Spożywam przygotowane dla mnie posiłki.
XII. W naszym przedszkolu:
DZIECKO:
- Poznaje swoje prawa i obowiązki.
- Czuje się bezpieczne.
- Rozwija się twórczo i jest samodzielne.
- Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.
- Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
- Buduje pozytywny obraz samego siebie.
- Jest świadome swojej przynależności narodowej.
- Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
- Osiąga gotowość szkolną na wysokim poziomie.
RODZICE:
- Uzyskują fachową pomoc pedagogiczną.
- Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
- Mogą mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach na temat pracy przedszkola.
- Mogą bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
- Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.
- Czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach,
- Chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronna pomoc.
- Są partnerami w tworzeniu klimatu działalności kształcąco – wychowawczej i zarządzania placówką.
NAUCZYCIELE:
- Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych placówki.
- Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.
- Tworzą i realizują autorskie programy dostosowane do potrzeb dziecka i placówki.
- Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
- Doskonalą swoją wiedzę i uzyskują nowe doświadczenia.
- Wykorzystują twórcze i aktywne metody, promując nowatorski styl pracy.
- Uzyskują wyższe stopnie awansu zawodowego.
- Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
- Monitorują efektywność własnej pracy.
- Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
- Prowadzą obserwację pedagogiczną i diagnozują rozwój dziecka.
- Dobierają metody wychowawcze i dydaktyczne, które wspomagają indywidualny rozwój dziecka.
- Proponują rodzicom nowe formy współpracy.
XIII. Spodziewane efekty realizacji programu
Miarą osiągnięć wynikających z realizacji programu będzie:
- 1. Dziecko, które:
- jest ciekawe świata (rozbudzone poznawczo)
- zna zasady i normy zachowania obowiązujące w przedszkolu
- zdaje sobie sprawę z tego co zagraża zdrowiu i sprzyja jego zachowaniu
- przestrzega poleceń nauczyciela
- jest samodzielne w zakresie samoobsługi, szanuje swoją i cudzą własność
- jest świadome ponoszenia konsekwencji złego zachowania
- podejmuję próbę samooceny
- rozumie różnicę pomiędzy dobrem i złem
- Zadowolenie nauczycieli wynikające z faktu:
- bliższego kontaktu z dzieckiem, traktowania go podmiotowo
- jednolitego oddziaływania wychowawczego wszystkich nauczycieli
- osiągania dobrych efektów wychowawczych
- wzrostu poziomu umiejętności w zakresie kompetencji wychowawczych
- 3. Poprawna współpraca z rodzicami:
- rodzice poczują się gospodarzami przedszkola, osobami mającymi wpływ na
funkcjonowanie placówki
- podejmują stałą współpracę z nauczycielami
- będą inicjatorami akcji i uroczystości na rzecz wychowania i dobrego funkcjonowania
placówki w środowisku
XIV. Ewaluacja
- Ewaluacji programu wychowawczego dokonuje się na radzie pedagogicznej .
- W ewaluacji uwzględnia się opinię nauczycieli przedszkola, wytwory dzieci.
- Sposoby ewaluacji:
- Analiza dokumentów:
- Księga protokołów rady pedagogicznej,
- Plany miesięczne poszczególnych grup,
- Arkusze obserwacji, dzienniki,
- Twórczość/prace dzieci.
Wskazówki dla nauczycieli i rodziców do realizacji programu wychowawczego przedszkola – kilka praktycznych rad:
- bądźcie konsekwentni, róbcie to, co mówicie i mówcie o tym, co robicie,
- bądźcie świadomi tego, czego uczycie,
- bądźcie żywym przykładem właściwego działania,
- bądźcie dobrymi obserwatorami dzieci,
- dobrze poznajcie siebie i swoje możliwości,
- połóżcie nacisk na pogłębianie swoich wiadomości i umiejętności,
- stwórzcie atmosferę wzajemnego zaufania i szacunku,
- nie oczekujcie, że natychmiast wystąpi u dziecka pożądana umiejętność, zmiany
wymagają czasu.
XVI. Uwagi końcowe:
- Za realizację programu wychowawczego przedszkola odpowiedzialni są wszyscy nauczyciele
- Realizacja zadań wychowawczych odbywa się przy współpracy rodziców.
- Zasady współpracy określa niniejszy program oraz Statut Przedszkola.